torsdag 12 februari 2009

Testanläggningen.

Lite avsides beläget utanför en stad i Bohuslän ligger en anläggning som för många än idag är höljd i dunkel. Det kraftiga staketet som omgärdar anläggningen, den halvt igenväxta parkeringen samt de gamla skyddsobjektsskyltarna skvallrar om att det här låg något utöver det vanliga. Anläggningen har tillhört ett företag som tillverkat motorer till sjömålsrobotar och det var här de hade sin testanläggning.


Det hela började år 1945 då en liten finmekanisk verkstad i den närliggande staden inköptes. Detta för att få utökad kapacitet i experimentverkstaden för de olika projekten som ständigt pågick. Efter några år (1953) såldes verkstaden till en anställd på verkstaden, som drev den vidare under annat namn.


Då robotmotortillverkaren år 1954 fick en beställning av Flygförvaltningen att vidareutveckla VR3, uppstod kravet på en provplats utanför tillverkarens område på grund av drivmedlens farlighet och motorns buller. På platsen vi nu är på fanns en sådan bullerskyddad plats med tillgång till vatten och kraftström, som kunde arrenderas av den närliggande staden. Här uppfördes under år 1955 en provstation med celler för olika typer av robotmotorer samt verkstadsutrymmen för montering och tankning av motorerna. Samtidigt hyrdes för projektavdelningen en kontorslokal vid hamnen i staden, dit även ett ritkontor för bränslesystem till jetmotorer kunde flyttas.


1966 erhölls beställningen på utveckling av vätskeraketmotom VR35 (av Saab). Vid provstationen gjordes utvecklingsprov, typprov och leveransprov samt komponentutveckling, tankning och slutmontering. Gjutning av isolermaterial gjordes även här och som mest arbetade 24 personer vid provstationen. År 1970 lades kontoret ner i staden och ritkontoret för bränslesystem till jetmotorer återfördes till tillverkaren. En kontorsbarack uppfördes istället vid provstationen för kvarvarande projektpersonal.


Efter slutleverans av VR35 i april 1978 har med några års mellanrum motorer tagits ur lagrade robotar och dels körts, dels tankats ur och sågats isär för att kontrollera korrosion och föroreningar i tankarna. Motorerna, som är av typen "prepacked" eller färdigtankade, har visat mycket god lagringsduglighet.


Under efterföljande år har provstationen rustats upp och moderniserats. Arbetsuppgifterna har varit provning inom skilda områden såsom avgasrening och vätskedestruktion, energilagring (svänghjuls-projektet), rymdprogrammet samt utredningsuppdrag gällande VR35. Provstationen är numera en avdelning inom tillverkarens organisation medan den övriga anläggningen ägs av det lokala energibolaget.



En parkeringsplats med motorvärmaruttag vid det kraftiga staketet är det första som möter besökaren.






Innanför staketet hittar man ett Lindenvärn.






Huvudgrinden med porttelefon. Det blev inget svar där.








Ett kraftigt staket med tydliga skyltar skulle hålla obehöriga borta.






Även vattenvägen var det skyltat.






Slutligen en gammal bild från arkivet där jag fått bekräftat att den härstammar från anläggningen i fråga. På bilden görs förberedelser inför en provskjutning av drivladdning tillhörande VR35.





Vid de tillfällen jag varit på plats och sökt kontakt har det varit tomt och öde. Mitt arbete med att få tag i någon ansvarig kommer dock att fortsätta så ni även kan få se hur det ser ut på insidan av staketet.

tisdag 10 februari 2009

Tappen.

Längs en allfarväg i Bohuslän ligger resterna av vad som en gång varit en Gulf-mack. Idag är stationsbyggnaden sedan långt tillbaka tömd på sina karakteristiska tillbehör och reservdelar och vakar nu stilla över återstoden av de gamla pumparna.

1983 var sista gången man kunde tanka prima Gulfsoppa här. Tappen såldes då till det i trakten nya och moderna bolaget Q8, dock skedde ej omskyltningen förrän 1986. Många var skeptiska till detta byte, men sin vana trogen fortsatte folk ändå att tanka här.

Nya vägsträckningar och större och starkare konkurrenter gjorde till sist att Q8 fick kasta in handduken. Året var 1987 och sedan dess har pumparna sakta men säkert åldrats med värdighet och erhållit den patina man idag kan se.

En skvätt Medium? Någon?



















Tack till sign. CB Milton på www.28dagarsenare.se för info.